Retningslinjer for juridisk bistand i Norges Farmaceutiske Forening, i henhold til foreningens vedtekter § 2-3. Vedtatt av Sentralstyret 17. september 2010, revidert 6. mars 2013 og 18. september 2024.

Vedtektene § 2-3 annet punkt:

“Medlemmet har rett til: [...] å få en juridisk vurdering av saker som gjelder egne lønns- og arbeidsavtaler. Eventuell bistand forutsetter minimum tre måneders aktivt medlemskap, og gis etter nærmere retningslinjer fastsatt av Sentralstyret”.

Kap. 1 Juridisk bistand

§ 1-1 Bistand fra Farmaceutene

Medlemmer har rett å få en innledende juridisk vurdering i saker som gjelder egne lønns- og arbeidsavtaler, i henhold til disse retningslinjene.

Saker som åpenbart faller utenfor en naturlig forståelse av «egne lønns- og arbeidsavtaler», som gjelder hypotetiske problemstillinger eller omhandler bagateller, kan avvises.

Farmaceutene kan etter den innledende vurderingen beslutte å bistå medlemmer med juridisk rådgivning, eller avvise bistand.

§ 1-2 Avgrensning mot arbeidsgiverrollen

Farmaceutene skal ivareta medlemmenes interesser i egenskap av å være arbeidstakere, og bistår ikke medlemmer i rollen som arbeidsgiver.

§ 1-3 Adgang til å utvide bistanden

Farmaceutene kan, etter en nærmere vurdering, utvide bistanden angitt i §§ 1-1 og 1-2 til også å gjelde deler av en sak som indirekte har tilknytning til arbeidsforholdet.

§ 1-4 Bistand forutsetter medlemskap

Det ytes ikke bistand i saker som er oppstått før innmelding i Farmaceutene.

Bistand ytes som hovedregel først etter tre måneders medlemskap (karenstid).

Sekretariatet kan fravike karenstiden der det vurderes som hensiktsmessig ut fra medlemsnytten og foreningens formål.

§ 1-5 Kontingentstatus

Det er et vilkår for juridisk bistand at kontingent er innbetalt og at medlemmet ikke er skyldig kontingent. Dersom kontingent uteblir, avsluttes påbegynt bistand og ny karenstid begynner å løpe.

§ 1-6 Bistand ved utmelding fra Farmaceutene

Etter utmelding og i oppsigelsestiden ytes det ikke juridisk bistand.

Kap. 2   Anmodning om juridisk bistand

§ 2-1 Kommunikasjonskanaler

Medlemmer som ønsker bistand fra Farmaceutene skal henvende seg skriftlig til sekretariatet via brev, epost eller sikker melding etter innlogging på medlemssidene.

Der medlemmet benytter epost som kommunikasjonskanal, anses det som samtykke til å benytte epost i videre kommunikasjon.

§ 2-2 Plikt til å opplyse saken best mulig

Medlemmet må gi alle relevante saksopplysninger og samtykker, og bidra på best mulig måte til at saken kan underkastes en samlet vurdering.

§ 2-3 Allerede påbegynte saker

Farmaceutene overtar som hovedregel ikke saker som er påbegynt av eksterne rådgivere.

Hvis Farmaceutene skal overta ansvaret for en sak, må medlemmet skriftlig bekrefte at saken er overlatt til Farmaceutene. 

Farmaceutene yter ikke bistand til et medlem som samtidig er representert av annen rådgiver/advokat, med mindre dette er særskilt avklart.

§ 2-4 Kostander til ekstern rådgivning

Dersom et medlem av Farmaceutene på egen hånd pådrar seg utgifter til advokater eller andre rådgivere, vil foreningen ikke dekke de aktuelle utgiftene i saken.

I forbindelse med oppsigelse- og avskjedssaker, hvor det løper relativt korte frister, og hvor det er på det rene at det ikke har lykkes medlemmet å komme i kontakt med sekretariatet i tide, av årsaker utenfor medlemmets kontroll, kan Farmaceutene etter søknad til generalsekretær vurdere å dekke utgiftene som er påløpt for nødvendige skritt i saken.

Kap. 3   Innhold og omfang

§ 3-1   Tildeling av saksbehandler

Generalsekretæren avgjør hvilken intern saksbehandler som skal håndtere saken.

§ 3-2 Rett til innledende juridisk vurdering

Medlemmet har rett til å få en innledende juridisk vurdering av sin sak, innenfor rammen av foreningens vedtekter og disse retningslinjene.

Vurderingen kan lede til at:

  • saken avvises,
  • det gis juridisk rådgivning,
  • det gis bistand til dialog med motpart, eller
  • det igangsettes en rettslig prosess.

§ 3-3 Innhold

Bistand gis i form av juridiske vurderinger, rådgivning direkte til medlemmet og/eller dialog med medlemmets motpart, og er i hovedsak innrettet på å oppklare juridiske problemstillinger og finne en minnelig løsning på saken.

Farmaceutene kan beslutte å tilby at en sak bringes inn for rettsapparatet, et ombud eller annet tvisteløsningsorgan. Dette reguleres nærmere i kap. 4.

§ 3-4 Omfang og grenser

Saksbehandler i den enkelte sak vurderer omfang av bistanden, og grenser for denne, basert på en helhetlig kost-nytte-vurdering av foreningens ressursbruk, sett opp mot betydningen for det enkelte medlem og for foreningens øvrige medlemmer.

§ 3-6 Adgang til å avslutte bistand i pågående saker

Farmaceutene kan avslutte bistand og økonomisk støtte i pågående saker dersom:

  • medlemmet ikke følger de råd og anbefalinger som er gitt fra rådgiver/Farmaceutene,
  • dersom medlemmet gir feilaktige eller ufullstendige opplysninger om saken,
  • dersom medlemmet ikke gir de samtykker som er nødvendige for å håndtere saken på en hensiktsmessig måte,
  • dersom det er nødvendig av hensyn til prioritering av foreningens ressurser jf. § 3-7, eller
  • dersom realistisk utfall ikke står i forhold til den forventede ressursbruk i saken.

Medlemmet skal motta et skriftlig vedtak om at bistand er avsluttet, og begrunnelsen for dette.

Slikt skriftlig vedtak kan påklages til Sentralstyret. Klagefristen er to uker fra medlemmet mottok avgjørelsen. Medlemmet skal opplyses om klagefristen

Ved opphør av bistanden på nevnte grunnlag plikter foreningen å utføre nødvendig arbeid for å forhindre at medlemmet utsettes for rettstap.

§ 3-7 Adgang til å avvise bistand

Farmaceutene kan avvise å gi juridisk bistand til nye problemstillinger og saker, dersom medlemmet i løpet av de siste 12 måneder

  • har fått juridisk bistand i mer enn fem ulike/unike saker/problemstillinger,
  • har mottatt mer enn 20 utsendelser fra Farmaceutenes jurister, eller
  • har mottatt juridisk bistand i et omfang som kan anslås til å overstige 20 timer

§ 3-8 Klagebehandling

Klager på beslutninger etter dette kapittel rettes til generalsekretæren innen tre uker fra avslaget er sendt.

Der generalsekretæren ikke omgjør beslutningen, bringes klagen inn for sentralstyret til endelig avgjørelse.

Kap. 4 Nærmere om rettslige prosesser

§ 4-1 Inngangsvilkår

I saker der det ikke har vært mulig å oppnå en minnelig løsning, kan det være aktuelt at Farmaceutene, på vegne av medlemmet, bringer saken inn for rettsapparatet, et ombud eller annen tvisteløsningsorgan, forutsatt at det vurderes hensiktsmessig.

Dersom rettslig prosess kan eksponere Farmaceutene for en økonomisk risiko, kreves samtykke fra generalsekretæren.

Rettslige prosesser igangsettes ikke uten etter avtale med medlemmet.

§ 4-2 Vilkår for håndtering av sak for domstolene

Beslutning om å håndtere en sak for domstolene forutsetter at saken anses prosedabel, og at et realistisk utfall står i forhold til forventet ressursbruk og prosessrisiko.

Videre må i tillegg minst ett at følgene kriterier være til stede:

  • foreningen anser saken til å være vesentlig betydning for medlemmet,
  • foreningen vurderer saken til å være av prinsipiell betydning for farmasøyter som fag- eller profesjonsgruppe, eller
  • foreningen vurderer saken som organisasjonspolitisk viktig å forfølge.

§ 4-3 Beslutning om håndtering av sak for domstolene

Generalsekretæren har fullmakt fra Sentralstyret til å avgjøre om en sak skal bringes inn for domstolene.

Dersom Generalsekretæren ikke går inn for å anlegge sak, skal medlemmet gis en skriftlig begrunnelse.

Avslaget kan påklages til sentralstyret. Klager på beslutninger etter denne bestemmelsen rettes til generalsekretæren innen tre uker fra avslaget er sendt.

Foreningen plikter likevel å utføre nødvendig arbeid for å forhindre at medlemmet utsettes for rettstap.

§ 4-4 Valg av strategi

Valg av strategi i rettslige prosesser avgjøres i samarbeid mellom medlemmet, Farmaceutene og – dersom det er engasjert ekstern rådgiver i saken – den eksterne rådgiveren.

§ 4-5 Bruk av eksterne rådgivere

Generalsekretæren har fullmakt til å sette ut hele eller deler av sakshåndteringen til eksterne rådgivere.

Ekstern rådgiver skal holde Farmaceutene løpende informert om sakens utvikling. Forslag om forlik skal varsles Farmaceutene umiddelbart.

§ 4-6 Økonomisk støtte til egen advokat

Der foreningens internadvokater ikke har kapasitet, kan generalsekretæren innvilge et medlem en ramme for økonomisk støtte til selv å benytte ekstern advokatbistand, samt eventuell ramme for garanti for motpartens saksomkostninger, se for øvrig kap 5.

Der et medlem ikke ønsker å benytte foreningens internadvokater, kan det også søkes om slik støtte. Der en slik søknad avslås, likestilles dette med å frasi seg bistand, jfr. § 4-7.

§ 4-7 Medlemmets adgang til å frasi seg bistand

Medlemmet kan når som helst frasi seg Farmaceutenes bistand, det innebærer også opphør av eventuell økonomisk støtte. Slik melding skal gis skriftlig.

Medlem som frasier seg Farmaceutenes bistand kan ikke på et senere tidspunkt anmode foreningen om bistand i den samme saken.

Kap. 5 Økonomiske forhold

§ 5-1 Ramme for ressursbruk ved rettslige prosesser

Innledningsvis beslutter generalsekretæren ressursavsetning for den enkelte sak innenfor en ytre økonomisk ramme på 3 G (folketrygdens grunnbeløp).

I denne rammen kan inngå kostander til internadvokat, herunder reise og opphold, kostnader til ekstern advokat og eventuell garanti for idømte saksomkostninger. Andre kostnader må avklares særskilt.

Generalsekretæren kan beslutte ytterligere ressursbruk.

Medlemmet orienteres skriftlig om ressursavsetningen.

Sentralstyret holdes orientert om saker av vesentlig betydning.

§ 5-2 Egne kostnader utenfor domstolene

Farmaceutene dekker egne utgifter ved juridisk bistand utenfor domstolene.

§ 5-3 Kostnader ved domstolsbehandling

Farmaceutene dekker egne utgifter i saker for domstolene. I tillegg dekkes aktuelle rettsgebyrer.

Ytterligere utgifter dekkes kun etter beslutning av generalsekretær.

§ 5-4 Idømte saksomkostninger

Farmaceutene dekker som hovedregel ikke motpartens saksomkostninger der dette blir idømt, denne risiko må medlemmet selv bære.

Generalsekretæren kan likevel i særlige tilfeller på forhånd innvilge en ramme for garanti for idømte saksomkostninger, innenfor de ytre økonomiske rammene i saken.

Medlemmet kan, etter rettskraftig dom, søke generalsekretær om ytterligere dekning.

§ 5-5 Tilkjente saksomkostninger

Tilkjente saksomkostninger tilfaller forholdsmessig den som har dekket utgiftene.

§ 5-6 Salærsats for internadvokat

Salærsats for bruk av internadvokat i rettsprosesser settes til 0,02 G (folketrygdens grunnbeløp) + mva.

Kap. 6 Ikke adgang til å holde foreningen økonomisk ansvarlig

§ 6-1 Beste juridiske skjønn

Medlemmer som ber om juridisk bistand aksepterer at dette ytes av foreningen etter beste juridiske skjønn, og fraskriver seg adgangen til å saksøke foreningen med sikte på økonomisk erstatning.

Kap. 7 Øvrige bestemmelser om klageadgang

§ 7-1 Klageadgang på beslutninger fattet av sekretariatet

Medlemmet har rett til å klage på beslutninger fattet etter §§ 1-3, 1-4 og 2-3. Klagen skal rettes til generalsekretær.

§ 7-2 Klageadgang på beslutninger fattet av generalsekretær

Medlemmet har rett til å klage på beslutninger fattet etter §§ 2-4, 4-6, 5-1, 5-3, 5-4 og 7-1. Klagen skal rettes til sentralstyret.

§ 7-3 Klagefrist

Fristen for å klage etter §§ 7-1 og 7-2 er tre uker fra det tidspunkt underretning om beslutningen er sendt.