Valg 2022: Bedriftsgruppestyrer (HTV/FTV-grupper)
Det skal i løpet av høsten 2022 gjennomføres valg på Bedriftsgruppestyrer (HTV/FTV-grupper) i kjedeapotek, sykehusapotek, sykehus, statseide foretak, statlige virksomheter og i kommunene.
Alle farmasøyter er avhengig av dyktige og engasjerte tillitsvalgte på alle nivåer.
Alle tillitsverv i Farmaceutene utløper 31. desember, og i løpet av høsten 2022 skal det derfor både velges plasstillitsvalgte på de enkelte arbeidssteder, og bedriftsgruppestyrer (les: hovedtillitsvalgte eller foretakstillitsvalgte) for virksomhetene som sådan. Valgene gjelder fra 1. januar 2023 og ut 2024, men eventuelt bytte av tillitsvalgt kan foretas i tiden frem til nyttår.
Legitimitet og mandat
Også i virksomheter der hele eller deler av bedriftsgruppestyret stiller seg til disposisjon for en ny periode, bør det gjennomføres valg. Et valg sikrer at bedriftsgruppestyret har legitimitet og mandat til å representere medlemmene.
Habilitet
Av hensyn til bedriftsgruppestyrets habilitet, bør man forsøke å finne et par kollegaer (som er medlem av Farmaceutene) og som kan være valgkomité og formelt innstille kandidater til valget.
Når valgkomité er opprettet, gi beskjed til valg@farmaceutene.no, slik at vi får registrert det, og gitt tilgang til medlemslister som valgkomitéen trenger i sitt virke.
Farmaceutene operere med følgende tentative plan for valgprosessen denne høsten.
Oppnevning av valgkomiteer
- 1. september - Bedriftsgruppestyrene (hovedtillitsvalgte og foretakstillitsvalgte, med varaer) har oppnevnt valgkomité, og gitt beskjed til valg@farmaceutene.no
Nominasjon
- 15. september - Virksomhetens valgkomité har kontaktet alle Farmaceutenes medlemmer i virksomheten, med oppfordring til å stille til valg, eller spille inn kandidater
- 22. september - Påminnelse
- 30. september - Nominasjonen avsluttes, siste frist for å stille seg selv som kandidat
Presentasjon
- 14. oktober - Virksomhetens valgkomité sender en rangert/prioritert liste over valgbare kandidater til medlemmene i virksomheten
Der valgmøte kan avholdes
- 17. - 28. oktober - Valgmøte. Der virksomheten ikke er geografisk spredt og det kan avholdes fysisk valgmøte, eller der medlemstallet gjør det mulig å avhold valgmøte på Teams/Zoom. Valgkomité/bedriftsgruppestyre kan kontakte sekretariatet for å avklare mulighet for foredrag i forbindelse med møtet, og eventuell bevertning hvis fysisk møte.
- Resultatet meldes sekretariatet på valg@farmaceutene.no
Der valgmøte ikke kan avholdes
- 17. - 28. oktober - Møt kandidatene. Det oppfordres til å arrangere et møte på Teams/Zoom, der alle kandidater får anledning til en kort presentasjon og til å ta eventuelle spørsmål fra medlemmene. Valgkomité/bedriftsgruppestyre kan kontakte sekretariatet for å avklare mulighet for foredrag i forbindelse med møtet.
- 17. oktober - 4. november - Elektronisk valg. To til fem dager etter eventuelt "Møt kandidatene" kan sekretariatet bistå med utsending av elektronisk valg på plattformen Questback.
Om valget og avstemming
- Valgkomiteene lager en rangert liste over alle kandidater.
- Det blir anledning til å stemme på inntil fem kandidater, men man kan velge å stemme på færre, eller å stemme blankt.
- Ved opptelling blir kandidaten med flest stemmer leder av bedriftsgruppestyret (HTV/FTV), nest flest stemmer blir nestleder, etc.
- Ved stemmelikhet mellom kandidater følges valgkomiteens rangering.
- 5. - 12. november - Sekretariatet gir valgkomité og kandidater beskjed om utfallet. Valgkomitéen varsler medlemmene.
Sekretariatsbistand
Sekretariatet har begrenset med ressurser, og det oppfordres til at selvbetjeningsløsningene benyttes i størst mulig grad, men vi vil gjøre vårt ytterste for at valgkomitéenes viktige arbeid kan gjennomføres best mulig. Ta kontakt på valg@farmaceutene.no for hjelp og bistand.