Velferdspermisjon

Retten til velferdspermisjon er ikke lov-festet, men et resultat av forhandlinger med arbeidsgiver. Du kan lese om velferdspermisjoner her.

 

Overenskomsten § 6-5

Apotekets leder kan innvilge inntil 10 hele dager lønnet velferdspermisjon pr år. Søknad fra arbeidstaker skal gjøres skriftlig og begrunnes. 

I behandling av søknaden skal apotekets leder foreta en helhetlig vurdering, og bl.a. vurdere følgende elementer: 

  • Betydning for arbeidstaker
  • Praktiske livsfasebehov
  • Helsemessige grunner

Dersom apotekets leder avslår søknaden, skal også dette gjøres skriftlig og begrunnes.

Arbeidstakere i kjedeapotek kan bringe et avslag inn for hovedtillitsvalgtgruppen i kjedeapotek, som kan ta det opp med kjedeledelsen. 

Arbeidstakere i ikke-kjedeeide apotek kan bringe saken inn for Farmaceutenes sekretariat, som kan ta det opp med Virke. 

Dersom avslaget opprettholdes må arbeidstakeren innrette seg etter dette. 

At et avslag har vært revurdert forhindrer ikke at problemstillingen kan tvistes etter ordinære bestemmelser. 

Det vil kunne variere fra apotek til apotek hva som innvilges som velferdspermisjon. Det er en individuell søknad, og vil da kunne vurderes ulikt ut i fra situasjonen for den enkelte og apotek. Gode eksempler på velferdspermisjon er begravelse til nærtstående, time på sykehus/spesialist, akutt oppfølging av sykt familiemedlem.  

Det som er viktig er at man melder fra om behov for velferdspermisjon så snart som mulig når behovet oppstår. 

Som det står i paragrafen så er det ikke ubegrenset med velferdspermisjonsdager, så det kan være greit å sjekke andre muligheter, for eksempel bytte med kollega eller evt avspasering. Det er også en mulighet å planlegge turnusfri i balanseperioden. Fri uten lønn er også en mulighet. 

Nødekspedisjon

HTV-gruppen, og bistand hos Farmaceutene, ser en økning i henvendelser som gjelder nødekspedisjon. Vi vil gjerne gjøre oppmerksom på denne saken på Omega: https://omega.apotek1.no/reseptur/artikler/dokumenterer-du-godt-nok-ved-nodekspedisjon   

Vi anbefaler også at denne instruksen leses og kvitteres for: https://kvalitetssystemet.apotek1.no/document/2421  

Som det beskrives i artikkelen, så skal det å gjennomføre en nødekspedisjon være et nødstilfelle. Det skal være et faglig grunnlag, ikke fordi det f.eks er upraktisk og kjedelig for kunden å kontakte lege for evt ny resept.  

Tilleggsjobb

Noen av dere har kapasitet til og glede av å ha en ekstrajobb ved siden av jobben i apotek. Bare pass på det som står i kontraktene våre:  

Andre oppdrag 

Arbeidstaker skal fra tiltredelse vie arbeidsgiver sin fulle arbeidskraft og forplikter seg til under arbeidsforholdet bla. ikke å påta seg lønnet arbeid for andre uten etter skriftlig samtykke fra arbeidsgiver.  

Arbeidstaker skal i kontraktsperioden og i oppsigelsestiden ikke drive virksomhet for egen eller tredjemanns regning som faktisk, eller potensielt, kan konkurrere med arbeidsgivers virksomhet.  

Dette betyr at om du får betalt for å jobbe noe som helst annet sted enn på apoteket der du er ansatt, så skal leder vite om det, og gi deg et skriftlig samtykke på at det er greit. Uansett om det er apotekrelatert eller ikke.  

Dersom du har en slik avtale med din leder, og du får en ny leder, så må du informere ny leder. Det som var ok for gammel sjef er ikke nødvendigvis ok for ny sjef. 

Arbeidstid i desember

Der det er aktuelt så kan man bli satt opp på søndagsjobb i desember, vilkår fremgår av arbeidsmiljøloven § 10-10. Disse søndagene skal gå inn i beregningsperioden. Søndag er det 100% ulempetillegg hele dagen. I Apotek 1 har vi en særavtale (PDF, 186KB) som også gir oss 100% ulempetillegg på julaften og nyttårsaften. I mange apotek bytter man på å jobbe julaften/nyttårsaften fra år til år, alt etter ønske og behov. Det man skal ha i bakhodet er at man får ikke fri den aftenen man ikke jobber, de timene blir brukt andre steder i arbeidsplanen. 

Det kommer ny arbeidsplan for neste 26 uker i oktober, så det kan være lurt allerede nå å tenke over ønsker og behov, og gi beskjed til leder. 

Husk også at planen skal drøftes med lokal tillitsvalgt!

(Gjen)valg av plasstillitsvalgt

Og da passer det også godt å minne om at hvis man ikke har tillitsvalgt, er det ingen å drøfte arbeidsplanen med!

Alle tillitsverv - både sentralt og lokalt - løper ut senest ved nyttår, og det er viktig at dere på samtlige apotek

  1. avklarer hvem som skal være plasstillitsvalgt (og vara) neste periode
  2. gir beskjed om dette til valg@farmaceutene.no
  3. gir beskjed til apotekets leder

Vi trenger også regionstillitsvalgte/ressurspersoner som HTV-gruppen kan diskutere med.

Les mer her...

Quinyx

Etter at Apotek1 fikk Quinyx så har antall henvendelser om arbeidsplaner, timer og endringer gått kraftig ned.

Vi vil likevel oppfordre dere til å lese de Qmail-ene som kommer, det er der meldinger om endringer kommer, og det er der dere kan følge med evt om varslingsfrist er overholdt. 

Bruk også Qmail/attester om dere jobber ekstra/overtid/åpning/stenging, da er det enklere å sjekke om det kommer med på lønn.