Lønnssamtale

Lønn er betaling for utført arbeid og en inspirasjon til videre innsats. Lønn er også en anerkjennelse og belønning for den jobben man gjør. For at lønn skal virke motiverende er det viktig at den oppfattes som riktig av både arbeidstaker og arbeidsgiver.

Kunnskap, kompetanse, innsats, faglig og administrativt ansvar er alle elementer som bør ligge til grunn for lønnsutviklingen, både for grupper og individer. Derfor bør alle arbeidstakere ha lønnssamtale med sin arbeidsgiver. En slik samtale vil knytte sammen virksomhetens utvikling og den enkelte arbeidstakers bidrag. Det gir et godt grunnlag for både den enkeltes lønnsutvikling og for virksomhetens oppgaveløsning.

Hva er en lønnssamtale?

Lønnssamtalen skal gi deg og din leder en mulighet til å ha en åpen dialog om din og virksomhetens utvikling. For at dette skal fungere, må det foreligge klare og definerte mål for stillingen din, slik at det finnes noe å måles opp mot. I lønnssamtalen skal arbeidstaker kunne formulere og formidle sine forventninger til lønn, arbeidsvilkår for øvrig, og karriereutvikling. Leder skal kunne gi tilbakemeldinger på dine resultater, innsats og kompetanse, og du skal kunne kommentere leders tilbakemeldinger. På denne måten vil din kompetanse og innsats bli synliggjort, og sett i sammenheng med virksomhetens målsettinger.

Farmaceutene mener lønnssamtalen bør skilles fra medarbeidersamtalen. Lønnssamtalen skal ikke være en lønnsforhandling, og erstatter ikke de lokale lønnsforhandlingene. I Spekterområdet vil lønnssamtalen være et naturlig grunnlag for den individuelle lønnsvurdering som arbeidsgiver skal foreta, før individuelle lønnstillegg til arbeidstakerne fordeles.

Hvordan forbereder man seg til lønnssamtalen?

I lønnssamtalen bør du tydelig kunne redegjøre for din

  • Utdanning
  • Erfaring
  • Realkompetanse

Du bør tenke gjennom, og gjerne notere ned, hvilke mål du har nådd i perioden. Det kan også være lurt å sjekke lønnsstatistikken og kanskje også ta en prat med tillitsvalgt?

Huskeliste

  • Resultat og måloppnåelse
  • Vurdering a vegen innsats
  • Opparbeidelse av eventuell ny kompetanse
  • Virksomhetens krav til spisskompetanse
  • Vilje til initiativ, fleksibilitet, endring og selvstendighet
  • Endring av arbeidsområder eller ansvarsfelt
  • Samarbeid med kolleger, kunder, brukere og andre

Last ned brosjyren om lønnssamtalen (2019 V-1.0)

Hvordan tenker arbeidsgivere?