Digitalt møte om sykefravær for medlemmer i Apotek 1, 1 av 2
Hovedtillitsvalgt-gruppen i Apotek 1 inviterer dere til digitalt medlemsmøte som skal handle om rettigheter og plikter ved sykefravær. Det er stort fokus fra både HR og Apotek 1 sentralt om sykefravær og sykefraværsoppfølging nå, og vi ønsker derfor å bidra til å gi litt mer info rundt hvilke plikter og rettigheter man har som sykemeldt arbeidstaker.
Vi har satt opp to datoer for samme medlemsmøte, så man kan ha større mulighet for å kunne delta!
Datoer for medlemsmøte er: tirsdag 26.november kl. 19.00 og torsdag 28. november kl. 19.00
Møtene avholdes på Zoom, lenke til møtet er sendt ut til alle medlemmer i Apotek 1 per e-post. Har du ikke mottatt e-post om møtet, ta kontakt på christine@farmaceutene.no.
Husk at du må registrere deg på forhånd for å delta.
Vel møtt til digitalt møte :)
Hilsen
HTV-gruppen i Apotek 1
Ofte stilte spørsmål
Avmelding / Hva skjer hvis jeg likevel ikke kan delta?
Dersom du er påmeldt et arrangement, men det oppstår forhold som hindrer deg fra å delta, er det viktig at vi får beskjed så rask som mulig. Ved tidlig beskjed vil vi forsøke å nedjustere/avbestille måltider, overnattninger, mv. og på den måten holde kostnader nede.
Gi oss derfor beskjed om:
- Hvilket kurs gjelder det?
- Hvorfor kan du ikke delta?
Send e-post til kurs@farmaceutene.no
Ved manglende oppmøte eller sen avmelding, uten gyldig forfallsgrunn, forbeholder vi oss retten til å fakturere påløpte kostnader.
Påmeldingsinfo
For å melde deg på, logg inn på nettsidene, før du trykker på lenken.
Medlemmer i målgruppen for kurset skal ha mottatt epost med oppfordring til å melde sin interesse.
Dersom du ikke har mottatt invitasjon, men mener du burde deltatt på arrangementet, meld deg på - men send også gjerne en henvendelse til kurs@farmaceutene.no så vi får sjekket hvorfor du ikke har mottatt oppfordring til å delta.
Reiseutgifter og eventuelt lønnstap
Farmaceutene dekker nødvendige reiseutgifter, mat og opphold/overnatting.
Dersom avtalen i ditt tariffområde ikke gir rett til fri med lønn for å delta på kurs, dekker vi også lønnstapet for medlemmer som er i målgruppen for kurset, der det er spesifisert.
Her kan du lese mer om Farmaceutenes reisepolicy, reiseregninger og lønnsrefusjon
Rett til fri med eller uten lønn
Når medlemmer deltar på kurs/arrangementer i regi av Farmaceutene vil rett til fri, og eventuell rett til fri med lønn, avhenge av hvilket tariffområde medlemmet tilhører, hvilken rolle medlemmet har, og hva slags arrangement det er snakk om.
Både tillitsvalgte, og potensielle tillitsvalgte, har rett til fri for å delta på tillitsvalgtskurs. Dette er regulert i hovedavtalene for de respektive tariffområdene:
- Medlemmer ansatt i virksomheter organisert i Virke: Hovedavtalen kap VII § 7-7 (PDF, 297KB) (fri, men ikke med lønn)
- Hovedtillitsvalgte i virksomheter omfattet av av Virkes apotekoverenskomst: Hovedavtalen kap VII § 7-7 (PDF, 297KB) + tillegg til hovedavtalens bestemmelser punkt 2 (fri med lønn, som et utgangspunkt)
- Medlemmer i Spekter: Hovedavtalen § 26 (PDF, 221KB) (ansatte) (fri med lønn inntil 6 dager pr år)
- Tillitsvalgte i Spekter: Hovedavtalen § 52 (PDF, 221KB) (tillitsvalgte) (fri med lønn inntil 12 dager pr år)
- Staten: Hovedavtalen kapittel 8 (fri med lønn)
- KS: Hovedavtalen del B § 3-6 (fri med lønn)
- NHO: Hovedavtalen § 4 (PDF, 269KB) (fri, men ikke med lønn)
- Oslo kommune: Hovedavtalen (Dok 24) § 16 g)
Gi beskjed tidlig
Gjennomgående er arbeidsgivers adgang til å nekte deg fri for å delta på tillitsvalgtskurs svært begrenset. Det er imidlertid viktig 1) at du gir beskjed så tidlig som mulig, 2) at du gir beskjed skriftlig, 3) at du ber om skriftlig godkjenning på fri og 4) at eventuelt avslag på fri begrunnes skriftlig av arbeidsgiver.
Hvordan håndtere avslag?
Hvis du har bedt om fri, men får avslag, må du umiddelbart be om å få avslaget skriftlig og begrunnet. Deretter kontakter du oss på kurs@farmaceutene.no og videresender din søknad og det skriftlige avslaget, slik at vi kan vurdere om begrunnelsen holder for å nekte deg fri.
Hvis arbeidsgiver kun gir avslag muntlig, og nekter å gi deg skriftlig begrunnet avslag, oppsummerer du dette i en epost til arbeidsgiver, slik at du selv sikrer dokumentasjonen.